Sök

Om du inte hittar svaret på din fråga nedan kontakta oss gärna på info@art4fun.se och vi svarar så fort vi kan.

 

Under frostperioden:

Det finns frostkänsliga varor i vårt sortiment som antigen förändras eller förstörs om de utsätts för minusgrader under transporten och/eller där de lagras.

Leran/gjutleranLerans egenskaper skadas inte av frosten, men vattnet i leran fryser/utvidgas och separeras från leran, vilket kan leda till att förpackningen får hål och leran kan torkar ut. När leran har utsatts för frost skiljs vattnet från leran och måste knådas ordentligt för att blanda vattnet och leran igen. Leran får då sin ursprungliga plasticitet tillbaka. Vi skickar under frostperioden på egen risk.

Wax resist/vaxemulsion: Produktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

Wax OffProduktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

Latex, AmacoProduktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

Bisque Fix, Amaco: Produktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

Lee's Liquid Soup: Produktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

 

När du handlar:

Många av de artiklar som jag vill beställa är slut i lager. Vad beror det på?

Våra amerikanska leverantörer är för närvarande (höst 2021 och vår 2022) hårt drabbade av problem med råvoroförsörjningen och bristen på containrar. Det innebär att vi endast får 50 - 80 % av det vi beställer. Dessutom behöver leverantörerna längre än vanligt för att plocka och packa våra beställningar, då många kunder beställer. Därför tar leverans till oss längre än vanligt. Vissa produkter har blivit dyrare pga brist på råvaror. Leverantörerna jobbar hårt på att korta ledtiderna. 

Jag vill handla men ser inga priser.

Klicka på Bli Kund längst upp nästan längst till höger. Ange vilken typ av produkt du är intresserad av. En del produkter hittar du hos våra Samarbetspartners (knapp längst upp).

Jag kan inte logga in med mitt Log in och lösenord?

Efter att du loggat in första gången använder du din epost adress i Log in och sedan lösenordet. Ibland hjälper det att rensa historiken i webläsaren (cache) och pröva igen.

Jag kan inte avsluta min beställning och det kommer upp en röd skylt. Varför?

Du har förmodligen inte fyllt i ditt organisations- eller personnummer eller någon annan uppgift t.ex. mobilnummer eller fakturaadress. Det gör du under Kundprofil, Ändra.

Kan jag lämna separata leverans- och fakturaadresser?

Ja. När du har sparat dina kunduppgifter syns en ny rubrik Lagrade Leveransadresser längst ner i Kundprofilen (under Mina Beställningar). Där kan du lägga in leveransadress (flera om du vill). 

Kan jag lämna ett meddelande med min beställning?

Ja, efter du har klickat Gå till Kassan finns det en knapp på höger sida Meddelande under Kundvagnens innehåll. Om du klickar på den kan du skriva ett meddelande som följer med beställningen. Där kan du t. ex. fylla i er egen referens och ev. om du har lagt en annan order som skall levereras ihop med denna. 

Hur vet jag om en vara finns i lager?

Det står vid varje vara "i lager" eller "ej i lager" (ovanför artikelnummret). Finns varan i lagret, så har vi minst en styck kvar och kan skicka omgående. Finns varan inte i lagret så kommer den att komma in senare, se Nyheter. För att lägga en bevakning på produkten som inte finns i lager, klicka på produkten för att komma till produktsidan. Där kan du klicka den orangea knappen Bevakning, du får då ett meddelande när varan har kommit till vårt lager. 

Jag har fått två orderbekräftelser, men jag har bara lagt en beställning. Varför?

När vi har fått din beställning så plockar vi varorna (som vi kan skicka) och beräknar det lägsta fraktpriset till din adress utifrån vikt, skrymme och fraktsätt. Vi skapar en ny order inklusive frakt kort innan vi skickar din order och makulerar den gamla. 

Kan jag betala med kreditkort?

Hos oss betalar du mot faktura genom att betala in på vårt bankgiro. Du kan också Swisha. Ange alltid order- eller fakturanummer, tack. Du kan inte betala med kreditkort hos oss. 

Vilket fraktsätt skall jag välja? Hur mycket kostar frakten? 

Vi väljer det billigaste och säkraste fraktsättet till dig utifrån vikt och skrymme. Fraktsättet DHL Paket väljer vi när mottagaren är företagare och / eller när ordern väger mer än 19,5 kg. Fraktsättet DHL Service Point (närmaste utlämningsställe) väljer vi i första hand för privatpersoner för paket som är lättare än 19,5 kg. Om vi kan skickar vi i brev med Postnord. Du ser en uppställning på fraktkostnader under Frakter och leveranser

Kan jag hämta min beställning i lagret?

Det går bra, beställ som vanligt på hemsidan och välj Hämtas i Kassan. Vi hör av oss till dig när vi har plockat din order och meddelar våra öppettider, då du kan hämta din order. Vi kan även ställa ut varorna utanför ytterdörren efter kl. 13 på din begäran. Dessa hämtas samma dag innan kl. 16, då stängs grindarna till området. 

Lera:

Vad betyder att drejleran är frostkänslig?

Lerans egenskaper skadas inte av frosten, men vattnet i leran fryser och separeras från leran, vilket kan leda till att förpackningen får hål och leran torkar ut. När leran har utsatts för frost måste den knådas ordentligt och för att blanda vattnet och leran. Leran får då sin ursprungliga plasticitet tillbaka.

Glasyrer:

Kan jag använda lergodsglasyrer på stengods?

Ja, men det kan bli färgförändringar, de kan bli rinniga, ändra struktur och/eller krackelera. I lervernatörers kataloger kan man hitta en förteckning av glasyrer och hur de förändras vid 1220°C.

Är glasyrerna livsmedelssäkra?

Om inget annat nämns i glasyrens beskrivning på vår hemsida är den livsmedelssäker. De glasyrer som inte är livsmedelssäkra har ett varningstecken på burken och under glasyrens beskrivning på vår hemsida. Glasyrer som ger en skrovlig, krackelerd yta är inte lämpliga för livsmedel, då matrester (bakterier) kan fastna även om man rengör.

Är glasyrerna hälso-/miljöfarliga?

De flesta av våra glasyrer är ofarliga i upplandad form (med vatten). De glasyrer som är hälso-/miljöfarliga har ett varningstecken på burken och under glasyrens beskrivning på vår hemsida. I pulverform (doppglasyrer) ska alltids ansikts-och ögonmask användas, pga av att dampartiklarna kan vara farliga att andas in.

Varför ska man använda destillerad vatten till doppglasyrer?

Om man använder destillerad vatten är man säkra på att vattnet inte innehåller orenligheter (t.ex.klor, järn, copper etc) som kan påverka glasyrens utveckling och/eller resultat.

Vad är skillnad mellan underglasyr och engober?

Engober är färgkroppar som är lite som torkad lera och är färgstabila mellan 1000-1280°C. De kan blandas i leran för att färglägga den, blandas med uttunnad lera i detaljflaska för att få en 3-d effekt eller blandas med vatten för att appliceras med pensel på lädervara eller skröjen. För att få engober matsäkra måste en klarglasyr appliceras.

Underglasyrer är färgpigment (bl.a.) som är färdigblandade med vatten och färgstabila upp till 1000°C, vid högre temperaturer kan de ändra färgnyans och/eller bli blanka (här hittas underglasyrkataloger med bilder vid 1220°C), varför det rekommenderas att göra testbränningar om man vill använda underglasyrer på stengods. De kan appliceras på lädervara och skröjen och även dessa behöver en klarglasyr för att bli matsäkra.

Varför är det grova korn i glasyren?

Effektglasyrer (som finns som stengods- och lergodsglasyrer) innehåller kristaller som skapa de olika prickar och punkter under/efter bränningen.
Kristallerna lägger sig på botten av burken då de är tyngre än resten av glasyren.
Man ska röra om med en sked eller liknande för att få en jämn fördelning av kristallerna på godset. Kristallerna smälter ut under bränningen.

Bisque / Skröjbrända föremål:

Kan man reparera små skador på bisque?

Ja, man kan använda sig av bisque mender. Det finns tre olika produkter som kan användas: För lergods: Bisque-it (för fyllning av små sprickor) för lergods, ingen extra bränning krävs, Clay mender från Mayco för lergods (ingen extrabränning krävs), Magic Mender (extra bränning krävs) för lergods, Bisque Fix från Amaco som kan användas till båda ler- och stengods, och Hi fire Mender (extra bränning krävs) för stengods.

HotPot:

Min HotPot blir inte varm?

Ställ den inte i mitten av mikron, så att mikrons värmevågor når den bättre. Se till att det inte finns en säkring i mikron som slå av maskinen, när den blir för warm.

Silverlera:

Jag ser inte min rabatt på fakturan?

Om du har certifierings rabatt, har vi lagt in den på din kundbild. När du loggar in ser du pris efter rabatt vid varan, på orderbekräftelsen och på fakturan. Fråga gärna vad normalpriset är.

Vad ska jag använda istället för OilPaste?

Istället för Oil Pasten används nummera den nya pastan, som finns i 10 g och 20 g förpackningar. Förutom att den kan användas som vanligt för pensling och dylikt, kan den även användas för att laga eller sammanfoga färdig brända silverförmål. (bränns i ca 10 min. vid 800 °C)