Sök

Om du inte hittar svaret på din fråga nedan kontakta oss gärna på info@art4fun.se och vi svarar så fort vi kan.

 

Under frostperioden:

Det finns frostkänsliga varor i vårt sortiment som antigen förändras eller förstörs om de utsätts för minusgrader under transporten och/eller där de lagras.

Leran/gjutleranLerans egenskaper skadas inte av frosten, men vattnet i leran fryser/utvidgas och separeras från leran, vilket kan leda till att förpackningen får hål/går sönder och leran kan torkar ut eller rinna ut. När leran har utsatts för frost skiljs vattnet från leran och måste knådas ordentligt för att blanda vattnet och leran igen. Leran får då sin ursprungliga plasticitet tillbaka. Gjutleran kan ta stor skan som gör den oanvändbart vid  frost. Vi skickar under frostperioden på egen risk.

Wax resist/vaxemulsion: Produktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

Wax OffProduktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

Latex, AmacoProduktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

Bisque Fix, Amaco: Produktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

Lee's Liquid Soup: Produktens egenskaper förstörs av frost och den blir oanvändbar. Vi skickar produkten på bara på egen risk under frostperioden.

 

När du handlar:

Några av de artiklar som jag vill beställa är slut i lager. Vad beror det på?

Pandemin är över och våra leverantörer kommer pö om pö tillbaka till normala leveranstider. Då vi importerar de flesta varorna från USA och de skeppas på båt, kan det fortfarande ta 2 - 4 månader innan vi får leveransen. Under fliken Nyheter ser du när vi får nästa leverans. 

Jag kan inte logga in med mitt Log in och lösenord?

Efter att du loggat in första gången använder du din epost adress i Log in och sedan lösenordet som du skapade första gången. Ibland hjälper det att rensa historiken i webläsaren (cache) och pröva igen.

Jag kan inte avsluta min beställning och det kommer upp en röd skylt. Varför?

Du har förmodligen inte fyllt i ditt organisations- eller personnummer eller någon annan uppgift t.ex. mobilnummer eller fakturaadress. Det gör du under Kundprofil, Ändra.

Kan jag lämna separata leverans- och fakturaadresser?

Ja. När du har sparat dina kunduppgifter syns en ny rubrik Lagrade Leveransadresser längst ner i Kundprofilen (under Mina Beställningar). Där kan du lägga in leveransadress (flera om du vill). 

Kan jag lämna ett meddelande med min beställning?

Ja, efter du har klickat Gå till Kassan finns det en knapp på höger sida Meddelande under Kundvagnens innehåll. Om du klickar på den kan du skriva ett meddelande som följer med beställningen. Där kan du t. ex. fylla i er egen referens och ev. om du har lagt en annan order som skall levereras ihop med denna. 

Hur vet jag om en vara finns i lager?

Det står vid varje vara "i lager" eller "ej i lager" (ovanför artikelnummret). Finns varan i lagret, så har vi minst en styck kvar och kan skicka omgående. Finns varan inte i lagret så kommer den att komma in senare, se Nyheter. För att lägga en bevakning på produkten som inte finns i lager, klicka på produkten för att komma till produktsidan. Där kan du klicka den orangea knappen Bevakning, du får då ett meddelande när varan har kommit till vårt lager. 

Jag har fått två orderbekräftelser, men jag har bara lagt en beställning. Varför?

När vi har fått din beställning och frakten lades int på i kassan så plockar vi varorna (som vi kan skicka) och beräknar det lägsta fraktpriset till din adress utifrån vikt, skrymme och fraktsätt. Vi skapar en ny order inklusive frakt kort innan vi skickar din order och makulerar den gamla. 

Kan jag hämta min beställning i lagret?

Det går bra, beställ som vanligt på hemsidan och välj Hämtas i i lagret i Kassan. Vi hör av oss till dig när vi har plockat din order och meddelar våra öppettider (som du även kan se under Öppettider, längst ner), då du kan hämta din order. Vi kan även ställa ut varorna utanför ytterdörren efter kl. 13 på din begäran. Dessa hämtas samma dag innan kl. 16, då stängs grindarna till området. 

Har ni en katalog?

Vi har ingen egen katalog, däremot kan du själv ladda ner digitala kataloger från våra största leverantörer, här. Klicka på valfritt varumärke, under Mer information ligger det PDF filer. Ibland har vi papperskataloger och broschyrer från enstaka leverantörer i lagret som vi gärna skickar till dig. 

 

Lera:

Vad betyder att drejleran är frostkänslig?

Lerans egenskaper skadas inte av frosten, men vattnet i leran fryser och separeras från leran, vilket kan leda till att förpackningen får hål och leran torkar ut. När leran har utsatts för frost måste den knådas ordentligt för att blanda vattnet och leran ihop igen. Leran får då sin ursprungliga plasticitet tillbaka.

 

Glasyrer:

Vad betyder inte matsäker?

Det betyder bara att det glaserade och brända godset inte fungerar ihop med mat eller bestick. Detta innebär inga hälsorisker.

Med en glasyr som inte är matsäker kan hända följande:

Den blir missfärgad i kontakt med syr mat.
Den få fula märken av bestick som inte går bort när man diskar godset.
Den har en skrovlig/krackelerad yta i vilken mat kan sätta sig fast, vilket leder till att godset blir ohygieniskt.

Varför blir glasyren inte som på bilden?

Generellt rekommenderar vi att göra provbränningar med våra glasyrer innan applikation på produktionen. Olika utslag av glasyren kan beror på brännkurvan/temperaturen, leran, hur gammal ugnen är, hur många lager och hur tjockt glasyren applicerades. På proverna man ser på vår hemsida applicerades glasyren med en mjuk gethårspensel i 2-4 lager och brändes på vit lera vid 1020°C (för lergods) och 1220°C (för stengods). Lagren av applikation är bara en hänvisning, då det är individuellt hur man hanterar applikationen med penseln och vilken pensel används. Bäst är att testa själv genom att man kavlar ut en remsa med lera och applicerar glasyren med önskad pensel i upp till 5 lager. Alla våra glasyrer kan brännas vid högre temperaturer och många presterar bra med samma resultat som om de brändes vid 1220°C.

Kan jag använda lergodsglasyrer på stengods?

Ja, men det kan bli färgförändringar, de kan bli rinniga, ändra struktur och/eller krackelera. I lervernatörers kataloger kan man hitta en förteckning av glasyrer och hur de förändras vid 1220°C.

Är glasyrerna livsmedelssäkra?

Om inget annat nämns i glasyrens beskrivning på vår hemsida är den livsmedelssäker. De glasyrer som inte är livsmedelssäkra har ett varningstecken på burken och under glasyrens beskrivning på vår hemsida. En livsmedelsäker glasyr tål syr mat och hantering av bestick utan att glasyrytan påverkas.

Glasyrer som inte är livsmedelssäkra har i regel en yta som inte lämpar sig för mat p.g.a. att de är skrovliga, har en krackelerd yta, få märken av bestick eller inte är syratåliga. 

Är glasyrerna hälso-/miljöfarliga?

De flesta av våra glasyrer är ofarliga eftersom de är i uppblandad form (med vatten). De glasyrer som är hälso-/miljöfarliga har ett varningstecken på burken och under glasyrens beskrivning på vår hemsida. Man ska alltid torka av glasyrspill med en fuktig trasa så att inget damm kan uppstå. I pulverform (doppglasyrer) ska alltid ansikts-och ögonmask användas, pga av att dammpartiklarna kan vara farliga att andas in. Detta gäller under glasyrens applikation, efterbränningen är glasyrerna ofarliga.

Varför ska man använda destillerad vatten till doppglasyrer?

Om man använder destillerad vatten är man säker på att vattnet inte innehåller andra ämnen (t.ex.klor, järn, copper etc) som kan påverka glasyrens utveckling och/eller resultat.

Varför är det grova korn i glasyren?

Effektglasyrer (som finns som stengods- och lergodsglasyrer) innehåller kristaller som skapa de olika prickar och punkter under/efter bränningen.
Kristallerna lägger sig på botten av burken då de är tyngre än resten av glasyren.
Man ska röra om med en sked eller liknande för att få en jämn fördelning av kristallerna på godset. Kristallerna smälter ut under bränningen.

 Varför är det små runda vita korn i glasyren?

Dessa partiklar kallas ooliter och kan uppstå i alla glasyrer efter ett tag. Glasyrens egenskaper påverkas inte av ooliter. Antingen pillar man bort dem efter applikationen på godset eller så silas glasyren med ett glasyr sil med mesh (grovlek) 60/80.

Bisque / Skröjbrända föremål:

Kan man reparera små skador på bisque?

Ja, man kan använda sig av bisque mender. Det finns tre olika produkter som kan användas: För lergods: Bisque-it (för fyllning av små sprickor) för lergods, ingen extra bränning krävs, Clay mender från Mayco för lergods (ingen extrabränning krävs), Magic Mender (extra bränning krävs) för lergods, Bisque Fix från Amaco som kan användas till båda ler- och stengods, och Hi fire Mender (extra bränning krävs) för stengods.

 

HotPot:

Min HotPot blir inte varm?

Placera den på ett annat ställe i mikron, så att mikrons värmevågor når den bättre. Se till att det inte finns en säkring i mikron som slår av maskinen, när den blir för varm.

 

Silverlera:

Jag ser inte min rabatt på fakturan?

Om du har certifierings rabatt, har vi lagt in den på din kundbild. När du loggar in ser du pris efter rabatt vid varan, på orderbekräftelsen och på fakturan. Fråga gärna vad normalpriset är.

Vad ska jag använda istället för OilPaste?

Istället för Oil Pasten används nummera den nya pastan, som finns i 10 g och 20 g förpackningar. Förutom att den kan användas som vanligt för pensling och dylikt, kan den även användas för att laga eller sammanfoga färdig brända silverförmål. (bränns i ca 10 min. vid 800 °C)