Sök

Köpvillkor

Vi säljer till företag, studieförbund och institutioner bl.a. Vill du som privatperson köpa våra produkter, se om du hittar dem hos någon av våra Samarbetspartner här. Vissa produkter säljer vi även till privatpersoner t.ex. ugnar, glasyrer, keramik, lera, verktyg, silverlera, dekaler.

Priser anges i svenska kronor exklusive moms och frakt. Vi reserverar oss för felaktig information utanför vår kontroll. Om du vill, kan vi ändra så att du ser priserna på vår hemsida i EURO (kunder i EURO länder).

Extra avgifter tillkommer vid beställning på telefon eller e-mejl (formar och ugnar undantaget), att skicka ömtåliga varor såsom bisque och formar som paket och pappersfaktura.

Betalsätt:

Vi skickar fakturan med epost. Förstagångskunder och kunder i utlandet betalar förskott. Vill du att vi skickar fakturan med brev, tar vi ut en fakturaavgift på 25 kr. 

Sekretess:

Vi skyddar dina personliga uppgifter och vi använder den information som du lämnat till oss enbart till att genomföra våra leveranser till dig och för att ge dig information om erbjudanden i det fall du givit oss ditt medgivande till detta. Vi sparar uppgifter om dig så länge du är kund hos oss plus max 5 år. Har du inte handlat något raderar vi dina uppgifter efter 2 år. Du kan när som helst logga in och se uppgifterna som vi har sparat. Om du vill att vi tar bort dina uppgifter, så hör bara av dig.

Miljö:

Vi återanvänder förpackningsmaterial från våra leverantörer för att spara på miljön.

Leveransvillkor och fraktpriser inom Sverige (lera, se särkild rubrik)

Vi väljer det billigaste och säkraste alternativet för dig. Om du vill, kan vi uppge fraktkostnaden innan vi skickar.

Postnord:
Brev upp till 100 g (inte tjockare än 3 cm) 25 kr
Brev upp till 500 g (inte tjockare än 3 cm) 60 kr
Paket upp till 2 kg 65 kr
Brev och paket skickade med Postnord är inte spårbara. Vi tar inte ansvar för om de kommer bort eller blir försenade. Vi skickar endast oömma varor med brev eller paket.

DHL Paket och DHL Service Point (närmaste utlämningsställe):

Paket upp till 3,5 kg 95 kr.
Paket upp till 5,5 kg 110 kr.
Paket upp till 7,5 kg 120 kr.
Paket upp till 10,5 kg 130 kr.
Paket upp till 15,5 kg 140 kr.
Paket upp till 20,5 kg 150 kr.
Paket upp till 35,5 kg 170 kr.

Paket upp till 50,5 kg 220 kr.
Paket upp till 75,5 kg 250 kr.

Dessa priser gäller färger, glasyrer och inte skrymmande och ömtåliga varor som t.ex. bisque.

Packavgift för ömtåliga varor:

Bisque är ömtåligt och skickas bara i paket om vi packar dem extra omsorgsfullt, då paketen hanteras automatiskt på paketband hos fraktbolaget. När vi skickar bisque i paket, så tar vi ut en packavgift mellan 50 och 150 kr beroende på hur lång tid vi behöver för att packa paketet. Vi skickar bisque i paket endast när frakt och packavgift är billigare än att skicka på (halv)pall. 

DHL Pall:

Halvpall, beroende på postnummer, inkl. pall från 420 kr
Helpall, beroende på postnummer, inkl. pall från 750 kr 

Fraktpriser för lera inom Sverige från Rydebäck

Priserna är utan moms och gäller till 2019-12-31. Inga administrations- eller pallavgifter tillkommer. 

Fraktpriser förutsätter att mottagaren är företagare. Är mottagaren privatperson tillkommer 95 kr per sändning (paket, oavsett antal) och 100 kr för pall.

Sändningen kommer att aviseras när den skickas till privatperson, avgift 0 kr för paket, 125 kr för pall. Detta är DHL's avgifter. 

Antal paket á 10 kg

Frakt exkl. moms

1

95 kr

2

120 kr

3

130 kr

4

160 kr

5

160 kr

6

190 kr

7

190 kr

8

230 kr

9

230 kr

10

230 kr

11

300 kr

12

300 kr

13

300 kr

14

300 kr

15

300 kr

 

16 till 39 paket á 10 kg skickas på halvpall.

40 till 79 paket á 10 skickas på helpall. 

Det tillkommer DHL:s storstadsavgift 55 kr vid frakt av pall till Stockholm och Göteborg. DHL tar ut orttillägg till vissa postnummer.  Se www.dhl.se eller fråga oss om. 

Frakt till postnummer som börjar med: 10 – 73 (utom 65 – 68)

Antal paket á 10 kg

Frakt exkl. moms

16 – 39, halvpall

415 kr

40 – 79, helpall

730 kr

 

Frakt till postnummer som börjar med: 65 – 68, 74 – 81

Antal paket á 10 kg

Frakt exkl. moms

16 – 39, halvpall

465 kr

40 – 79, helpall

840 kr

 

Frakt till postnummer som börjar med: 82 – 89

Antal paket á 10 kg

Frakt exkl. moms

5 – 17, halvpall

570 kr

18 -34, helpall

1 030 kr

 

Frakt till postnummer som börjar med: 90 - 98

Antal paket á 10 kg

Frakt exkl. moms

5 – 17, halvpall

670 kr

18 -34, helpall

1 170 kr

 

Avgifter fraktbolag:

Fraktpriser ovan är utan eventuella avgifter från DHL såsom storstadstillägg, tillägg för avlägsna orter (ortstillägg) och till privatpersoner.

Leveranstider:

Vi skickar varorna oftast 1 till 3 arbetsdagar efter du har beställt hos oss förutsatt att vi har dem i lager. Har vi inte varan i lager, tryck bevaka (orange knapp vid produkten) så får du ett meddelande när den kommer in igen. Eller se Nyheter

DHL levererar normalt arbetsdagen efter upphämtning hos oss. Sök din sändning på DHLs hemsida med sänd ID som du får med epost eller SMS.

Skulle du inte fått allt du beställt i din leverans, ber vi dig att beställa varan senare igen.

Kontrollera varorna vid ankomst. Eventuella synpunkter på mottagen leverans ska framföras till vår e-post info@art4fun.se inom tre arbetsdagar. Bifoga foto och ange artikelnummer. Detta gäller även transportskada.

Returer:

Meddela oss om du vill returnera en vara. Skicka endast tillbaka om vi har godkänt detta.

EU länder:

Om du kan uppvisa ett giltigt VAT nummer kan vi fakturera varorna utan moms.

Norge:

Vid leverans till Norge så fakturerar vi exklusive svensk moms, du betalar moms i Norge då du hämtar ut varan, det tillkommer även en avgift för hantering av export till Norge.

 

Integritetspolicy för Hantverk- och Keramikcenter AB, Art4Fun

Vi behandlar alltid den information som våra kunder anförtror oss på ett varsamt och ansvarsfullt sätt. För att vi ska kunna ge dig bra service behöver vi samla in, använda och spara vissa uppgifter om dig. Vår integritetspolicy förklarar vilka av dina personuppgifter vi behandlar, varför vi behandlar dem, hur vi samlar in dem, på vilken laglig grund vi stödjer behandlingen och hur länge vi sparar uppgifterna. Den beskriver också vilka rättigheter du har när det gäller dina personuppgifter. I integritetspolicyn kan du också läsa vart du vänder dig om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Dataskyddsförordningen, GDPR, ersätter den svenska personuppgiftslagen och gäller som lag i alla EU-länder. Alla företag, organisationer och myndigheter måste följa de nya reglerna. Det främsta syftet med dataskyddsförordningen är att förbättra skyddet för dig när dina personuppgifter behandlas.

Personuppgiftsansvarig är:

Hantverk- och Keramikcenter AB
Patrik Christierson
Landskronavägen 773

257 30 Rydebäck

Telefon 042-44 99 243
e-post: info@art4fun.se

Vad är en personuppgift?
En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande person. Det är till exempel namn och personnummer, men också andra uppgifter som är specifika för en persons fysiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identitet. Uppgifter som din IP-adress eller din inspelade röst kan också vara personuppgifter om de kan kopplas till dig.

Vissa personuppgifter betraktas som särskilt känsliga och omfattas av särskilda regler. Med känsliga personuppgifter menas information som avslöjar

  • ras eller etniskt ursprung
  • politiska åsikter
  • religiös eller filosofisk övertygelse
  • medlemskap i fackförening
  • genetiska uppgifter
  • biometriska uppgifter som identifierar en fysisk person
  • uppgifter om hälsa
  • Uppgifter om en fysisk persons sexualliv eller sexuella läggning.

 

Den 25 maj 2018 börjar den nya dataskyddsförordningen GDPR att gälla. Den ersätter den svenska personuppgiftslagen och gäller som lag i alla EU-länder. Alla företag, organisationer och myndigheter måste följa de nya reglerna. Det främsta syftet med dataskyddsförordningen är att förbättra skyddet för dig när dina personuppgifter behandlas. Det innebär bland annat att du har rätt att få reda på hur vi använder den information som vi har om dig och i vilket syfte. För att du ska kunna ha tjänster hos oss behöver vi få in, använda och spara vissa uppgifter om dig. I vår integritetspolicy kan du läsa mer om dina rättigheter och hur vi behandlar dina personuppgifter.

Vad är en behandling?

  • Med behandling av personuppgifter menas allt som görs med informationen, oavsett om det sker automatiskt eller inte.
  • Exempel på vanliga behandlingar av uppgifter är insamling, registrering, bearbetning, lagring, överföring och radering. Det är enbart behandling som görs automatiserat eller som ingår i ett register som omfattas av reglerna om dataskydd.

 

Om vem samlar vi in information?

  • Vi samlar in information om dig som är kund eller leverantör. Har du frågat efter pris på en ugn exempelvis, sparar vi din e-post adress och annan information om dig.

 

Vilken information samlar vi in, varifrån kommer den och hur gör vi det?

  • Information som du lämnar till oss.
  • Vi samlar in information om dig som du lämnar till oss. Det kan vara i samband med att du kontaktar oss med en förfrågan eller vill bli kund hos oss och fyller i formuläret Bli Kund. Vi sparar även den information som du fyller i på ditt kundkort på vår hemsida www.art4fun.se.
    Vi kan även spara information som framkommer eller uppstår när du har kontakt med oss. Till exempel sparar vi kommunikation som vi får via e-post eller vanliga brev.
  • Information som vi samlar in om dig.

 

Varför och på vilken grund behandlar vi dina personuppgifter?

  • Vi behandlar bara dina personuppgifter för vissa specifika ändamål och när vi har en rättslig grund för att göra det.
  • För att skicka varor till dig.
    Det vanligaste ändamålet som vi behandlar dina personuppgifter är för att kunna skicka beställda varor till dig. Ibland behöver vi kunna kontakta dig rörande detaljer kring frakten och varor som inte finns på lager.
  • Om avtalet inte har ingåtts med dig, men du innehar någon annan roll i förhållande till oss, till exempel legal ställföreträdare, firmatecknare eller liknande, behandlar vi normalt dina uppgifter med stöd av så kallat berättigat intresse.
    Du kan läsa vad berättigat intresse innebär längre ner i det här avsnittet.
  • För att uppfylla våra rättsliga skyldigheter.

 

Vi behöver också behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter enligt lag, annan författning eller myndighetsbeslut. Det kan till exempel vara:

  • för att uppfylla kraven enligt bokföringslagstiftning
  • för att kunna rapportera till Skatteverket, Polismyndigheten, Kronofogdemyndigheten, Finansinspektionen och andra svenska och utländska myndigheter i de fall vi är skyldiga att göra det.

 

När vi har ett berättigat intresse:
Vi behandlar dina personuppgifter när det är nödvändigt för ett ändamål där vi efter en intresseavvägning har bedömt att vårt intresse väger tyngre än dina intressen och rättigheter.

När du har gett ditt samtycke:
I vissa fall behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter. Vi kommer då att be dig samtycka till att vi behandlar uppgifterna för det specifika ändamålet. Du kan när som helst ta tillbaka ett samtycke som du har lämnat. Den behandling som vi redan har gjort påverkas inte, men vi kommer inte att fortsätta behandla uppgifterna för detta ändamål.

Undantag när personuppgifterna är känsliga:
Enligt dataskyddslagstiftningen är behandlingen av känsliga personuppgifter förbjuden, förutom under vissa omständigheter.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

  • Vi sparar dina personuppgifter så länge som du beställer varor hos oss. Om du inte har handlat sparar vi uppgifterna i två år. Har du handlat hos oss sparar vi dina uppgifter som bokföringslagen föreskriver.
  • Om du inte handlar från oss, men till exempel i en förfrågan har lämnat personuppgifter till oss, sparar vi normalt de uppgifterna i högst två år.

 

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

  • Vi gör vårt bästa för att skydda dina personuppgifter från oavsiktlig eller olaglig förstöring, förlust eller ändring, obehörigt röjande eller obehörig åtkomst. Det gör vi med både tekniska och organisatoriska åtgärder.
  • Vi strävar alltid efter att inte behandla fler uppgifter än nödvändigt.
  • Om en samarbetspartner behandlar personuppgifter åt oss, ett så kallat personuppgiftsbiträde, måste den alltid förbinda sig att upprätthålla en lämplig säkerhetsnivå och att vidta motsvarande skyddsåtgärder.

 

Vem kan få tillgång till mina personuppgifter?

Hos Hantverk- och Keramikcenter AB, Art4Fun är det endast den eller de som är direkt involverad i ditt ärende som har tillgång till dina personuppgifter.

Utanför Hantverk- och Keramikcenter AB, Art4Fun:
Det kan i undantagsfall förekomma att dina uppgifter behandlas av någon som vi samarbetar med utanför företaget, naturligtvis alltid inom ramen för gällande regler om sekretess. Det kan exempelvis vara leverantören av en (trasig) ugn som behöver veta din adress, e-post och eller mobiltelefon för att kunna leverera en reservdel.
När någon annan som vi samarbetar med behandlar dina personuppgifter, görs det för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter mot dig som kund eller vårt avtal med dig eller med stöd av berättigat intresse.

Enligt lag är vi också i vissa fall skyldiga att lämna ut personuppgifter till olika myndigheter.

Överföringar till tredje land (länder utanför EU och EES)
I undantagsfall kan vi komma att föra över personuppgifter till länder utanför EU och EES (även kallat tredje land) om leverantören av din (trasiga) vara finns där. Vi gör bara sådana överföringar om övriga regler i dataskyddsförordningen följs och om någon av följande förutsättningar är uppfyllda:

  • EU-kommissionen har tagit beslut om att det finns en tillräcklig skyddsnivå i det aktuella landet.
  • Vi har vidtagit andra lämpliga skyddsåtgärder, till exempel standardavtalsklausuler eller bindande företagsbestämmelser.
  • Det finns ett särskilt tillstånd av tillsynsmyndigheten.
  • Det i särskilda fall är tillåtet enligt gällande dataskyddslagstiftning.

 

Vilka är mina rättigheter?
Enligt dataskyddslagstiftningen har du rätt till kontroll över dina egna uppgifter och att få information om hur vi behandlar uppgifter om dig. Du kan vända dig till oss om du vill använda dig av någon av dina rättigheter. Du kan när som helst logga in på ditt kundkort på www.art4fun.se och se de uppgifter som vi har lagrat. Där kan du även ändra och komplettera uppgifter, t.ex. leverans- eller fakturaadress.

Begära ett registerutdrag med personuppgifter:
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter om dig som vi behandlar. Det kan du få genom att begära ett registerutdrag från oss.

Rätta felaktiga eller ofullständiga uppgifter:
Om det visar sig att vi behandlar personuppgifter om dig som är felaktiga har du rätt att begära att uppgifterna rättas. Du kan också begära att en ofullständig uppgift om dig kompletteras. Enklast är att du ändrar själv när du har loggat in på ditt kundkort.

Ta bort dina uppgifter:
Du har rätt att få någon av eller alla dina personuppgifter raderade. Det kallas ibland för rätten att bli bortglömd. I vissa fall kan vi inte radera uppgifterna. Det beror i så fall på att uppgifterna fortfarande är nödvändiga för det ursprungliga ändamålet och att vi fortfarande har en legal grund för att behandla dem.

Begränsa hur vi behandlar dina uppgifter:
I vissa situationer har du rätt att kräva att vår behandling av dina uppgifter begränsas under en tid. Det kan till exempel vara om du anser att en uppgift om dig är felaktig och vi behöver kontrollera detta. Det kan också vara om du har invänt mot behandling som vi baserar på berättigat intresse. Då måste vi begränsa behandlingen under tiden vi kontrollerar om våra skäl väger tyngre än dina.

Invända mot hur vi behandlar dina uppgifter:
Om vi behandlar en uppgift om dig med stöd av berättigat intresse kan du invända mot denna behandling. För att vi ska få fortsätta behandla uppgiften måste vi kunna visa att vi har tvingande berättigade skäl för behandlingen och att de skälen väger tyngre än dina intressen och rättigheter.

Flytta dina uppgifter till en annan aktör:
Om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av avtal eller samtycke har du rätt att få ut de personuppgifter som du själv har lämnat till oss.

Lämna klagomål till tillsynsmyndigheten:
Om du har klagomål på hur vi har behandlat dina personuppgifter vill vi att du i första hand vänder dig till oss. Du kan givetvis vända dig till tillsynsmyndigheten. I Sverige är det Datainspektionen.